Ervaring & Expertise

  • Van 2021 tot heden voor Vrij CLB Meetjesland (project):

    Groepsprocesbegeleider Veerkracht

    Van 2017 tot 2021 aan de KU Leuven,

    campus Brugge:

    Zorgcoördinator

    Onderwijs- en examenombuds

    Studentencoach

    Vertrouwensantenne personeel

    Vertrouwenspersoon studenten

    Ombuds PhD studenten

    Van 2009 tot 2017 aan de Katholieke Hogeschool VIVES-noord (Brugge):

    Lector sociale vaardigheden

    Lector psychologie

    Leerbegeleider/intervisie

    Coördinator POP (persoonlijk ontwikkelingsplan)

    Studie- en trajectbegeleider

    Vertrouwenspersoon

    Van 1999 tot 2011 voor Logo Brugge

    (Lokaal Gezondheidsoverleg)

    Medisch stafmedewerker – facilitator

    Van 1987 tot 2000: zelfstandig tandarts

  • Inspirerend Coachen (Prof. A. Spaepen, KU Leuven)

    Burn-out Coach (Dr. Luc Swinnen)

    Basisopleiding Vertrouwenspersonen (Idewe)

    Trainer Mindfulness Based Cognitive Therapy en Mindfulness Based Stress Reduction voor volwassenen en jongeren (Dr. David Dewulf)

    Gezondheidszorg en Gezondheidspromotie (Vlaams Instituut Gezond Leven)

    Neuro Linguistieke Programmatie (Comité de prévention dentaire)

    Licentiaat in de Tandheelkunde (KU Leuven)

Mijn verhaal

Van kindsbeen af luister ik graag naar levensverhalen, van wie die ook komen. Mijn grootste plezier was – als ik bij mijn grootouders mocht gaan slapen – om bij mijn grootmoeder in bed te kruipen ’s morgens wanneer mijn grootvader al naar zijn moestuin en bijen was vertrokken. Mijn grootmoeder vertelde dan over haar leven, wat ze allemaal had meegemaakt en hoe dat voor haar was. Mijn luistervaardigheden werden misschien toen al geboren?

Ik ben op het platteland opgegroeid als derde van vier kinderen. Mijn vader was huisarts en aan tafel werd al eens een situatie besproken waarbij wij, de kinderen, op het hart werden gedrukt dat geen woord daarover aan een ander verteld mocht worden.

Discretie werd letterlijk en figuurlijk met de paplepel ingegeven.

Ik voelde me oprecht betrokken en wanneer mijn vader ’s nachts werd opgeroepen voor een dringend huisbezoek, bleef ik wakker liggen tot hij terug de trap op kwam om hem te vragen hoe het met de patiënt ging.

Op school was ik het luisterend oor van de klas. Ik leerde ook om niet te oordelen.

Toen ik als 17-jarige een studiekeuze moest maken, twijfelde ik tussen geneeskunde (volgens mijn vader toen niets voor een vrouw) en psychologie (was voor ‘zwevers’). Het werd geen van beide; ik studeerde tandheelkunde.
Maar als patiënten je in de tandartsenstoel ook hun verhaal willen vertellen en om advies vragen, wordt het moeilijk om tegelijkertijd in de mond te werken….

Ik besloot om een loopbaan in de preventieve gezondheidszorg uit te bouwen. Na al de verhalen die ik had gehoord, was ik ervan overtuigd dat we heel wat moeilijkheden kunnen voorkomen door een gezonde levensstijl aan te nemen.

Verschillende tussenstappen later belandde ik in mijn huidige functie bij het Vrij CLB Meetjesland als projectmedewerker ‘Veerkracht’ waar ik workshops geef in klassen van het basis en secundair onderwijs. Met veel enthousiasme en dankbaarheid geef ik mijn kennis door aan de jonge generatie en hun begeleiders. Het voelt zo fijn om te zien wat bewustwording van eigen veerkracht teweegbrengt bij die jongeren en hun leerkrachten.

De nood aan begeleiding bij ongezonde stress, met risico op een burn-out blijkt zo groot dat ik me daarvoor verder wil inzetten.
Door zelf een burn-out heel bewust meegemaakt te hebben, besef ik dat theorie en praktijk soms ver uit elkaar liggen. En dat hoeft niet.
Mijn ervaring en kennis wil ik nu ten dienste stellen van personen, bedrijven, instellingen, … die begeleiding wensen.